20.10.2022 ProgeTiigri Tulevikutegijate ja Code Week´i töötuba “Seadmeteta programmeerimine” Põlva Noortekeskuses

Alustasime töötuba kingituste jagamisega. Iga osaleja sai endale toreda ja praktilise ProgeTiigri puhvi ning kleepsu. Noortekeskusele jääb põnevat töötuba meenutama ProgeTiigri juhtmevaba nutiseadme laadija. Töötuba koosnes kolmest erinevast tegevusest: 1) tutvumine ja LEGO 6 klotsi väljakutsed; 2) topsilahing 3) pikslikunst.

Esmalt saime me omavahel tuttavaks. Selleks valis iga noor endale LEGO 6 klotsi väljakutse jaoks mõeldud klotsitorni koos ühe erilise lisaklotsiga. Lisaklotsi abil oli lihtne noortel ennast tutvustada. Üheskoos saime teada, kellel on kodus kassid, kellele meeldivad jänesed, kes tahab saada astronaudiks, kelle õde meenutab Disney tegelast nimega Daisy jne. Seejärel asusime lahendama põnevaid 6 klotsi väljakutseid:

🟥 Esiteks tuli ehitada klotsidest nii kõrge torn kui vähegi võimalik. Tornid tulid meil sel korral üsna sarnased. Proovisime ehitamist ainult paremat ja ainult vasakut kätt kasutades, ilma käteta ja kinniste silmadega. Kõige rohkem nalja sai ilma käteta ehitamisel, kus appi võeti nii varbad, küünarnukid kui ka suu. Noored olid väga leidlikud ning osavad.

🟧 Teiseks panime proovile oma tasakaaluelundi. Meisterdasime klotsidest kuubiku ning liikusime koos sellega mööda tuba ringi. Alguses oli kuubik meil peas, seejärel kõhul ja siis seljal. Pealtvaatajaks ei jäänud keegi ning tegevusi viidi ellu mängleva kergusega.

🟨 Kolmanda väljakutse puhul võtsime appi täringu ja mäng toimus paarides. Esmalt tuli veeretada täringut. Seejärel tuli ühe klotsiga katta teise klotsi peal ära nii mitu mummu, kui täringu arv näitas. Näiteks kui täringul tuli 3 silma, tuli klotsil katta uue klotsi abil kinni kolm mummu. 5 silma veeretamisel saime ise valida, kuidas klotsi torni asetame. Täringut veeretasime ja klotse üksteise peale torniks ladusime kordamööda. See, kes ehitamise käigus klotsitorni ümber ajas, oli mängu kaotaja. Õnneks või kahjuks selles mängus kaotajaid ei olnudki, sest noored olid väga osavad.

🟩 Neljas väljakutse oli samuti seotud tasakaaluga. Nüüd tuli klotsid asetada paremale ja vasakule käeseljale ja simuleerida lennukit. Lisaks katsetasime klotside õhku viskamist ning kinni püüdmist. Rõõm oli näha, kuidas noored pingutasid ning ülesandega hakkamasaamise korral enda oskuste üle suurt uhkust tundsid.

🟦 Viienda väljakutse käigus kogusin tagasisidet kõigi eelnevate tegevuste kohta. Nimelt tähendas iga LEGO klotsi värv ühte tegevust ning noortel tuli panna sama värvi klots enda ette maha, kui talle see tegevus meeldis. Näiteks punane klots tähistas ilma käteta torni ehitamist, oranž klots tähistas klots peapeal ringi käimist jne. Tagasiside väljakutsetele oli ülimalt positiivne.

Peale väikest pausi asusime teise tegevuse ehk klotsilahingu juurde. Kuna soovijaid oli palju, siis harjutasime ja mängisime mitmes vahetuses. Noored olid nutikad ning said mängu ruttu selgeks. Mõnel nooremal esines mängust arusaamisel ka raskusi, aga siis olid kõik kohe valmis abistama ja õpetama. Seda oli väga hea kõrvalt jälgida, kuidas üksteist innustati ja toetati. Lahing ise kujunes meil sel korral üsnagi tasavägiseks, sest kiireid topside liigutajaid oli palju. ProgeTiigri auhindu jagus kõigile, kes lahingus kaasa lõid.

Pärast sellist ajugümnastikat ootas meid ees pikem paus koos mõnusate suupistetega. Ajasime juttu, saime paremini tuttavaks, puhkasime ja muljetasime kogetu üle. Seejärel läks puhkamine mõnusalt üle kolmandaks tegevuseks ehk pikslikunstiks. Noortel tuli ProgeTiigrile või Code Week programmeerimisnädalale valmistada 10 sünnipäeva puhul õnnitluskaart. Peale pingelist madistamist kulus selline omaette nokitsemine mõnusa jutuajamise saatel marjaks ära.

Vot selline tegevuste rohke ja mitmekülgne saigi meie seadmeteta programmeerimise töötuba. Avastasin, et noorte keskel, noortega koos asju tehes, tunnen ka ennast jälle noorena. Aitäh selle kogemuse eest! Loodan, et teil oli sama tore kui minul. Järgmisel kuul ootavad meid ees juba uued ja põnevad tegemised!

Toredate uute kohtumisteni!

Mobiilne noorsootöötaja Merlin Kirbits